Logo pedagogikos idėjų sklaida Lietuvoje
Viktoras DAGYS
Matematikos ir informatikos institutas, Vilnius
dagys@ktl.mii.lt
Logo vardu vadinama švietimo filosofija ir programavimo kalbų, kurias
ši filosofija pagimdė ir kurios padeda įgyvendinti šią filosofiją, šeima.
1968
m. buvo sukurta pirmoji Logo versija, po dvylikos metų pasirodė
garsioji Logo pedagoginės filosofijos knyga Seymouro Paperto Mindstorms:
Children, Computers, and Powerful Ideas. Per trisdešimt metų Logo idėjos
vienose šalyse labiau paplito, kitur sunkiau skinasi kelią
[9].
Pabandykime apžvelgti svarbiausius Logo idėjų sklaidos mūsų šalyje momentus.
Lietuvoje pirmosios žinios apie S. Papertą ir Logo sklido
iš tuometinio Mokslų akademijos Matematikos ir kibernetikos instituto (dabar
Matematikos ir informatikos institutas). Gintautui Grigui 1977 m.
pradėjus
nagrinėti moksleivių mokymo programuoti galimybes ir 1981 m. įkūrus
Jaunųjų programuotojų neakivaizdinę mokyklą, buvo domimasi ir jaunesniojo
amžiaus moksleivių lavinimu.
1986 m.
rudenį Lietuvos vidurinių mokyklų tvarkaraščiuose
atsiradus informatikos dalykui, jau dažniau girdime ir apie Logo sistemą
bei S. Paperto pedagogines idėjas.
Grįžęs iš Sofijoje (Bulgarija) 1987 m. gegužės 1923
d. vykusios tarptautinės konferencijos Vaikai informacijos amžiuje
G.
Grigas savo įspūdžius apie Logo mokymą Bulgarijoje ir kitose šalyse
pateikė mokytojams skirtame informaciniame metodiniame leidinyje Informatika
[14].
Eksperimentinės gamyklos Bitas specialistai 1987 m. parengė
lietuviškąją Logo versiją kompiuteriui BK 0010. Kadangi šio kompiuterio
pagrindinė atmintinė buvo 16 K baitų, ši Logo sistemėlė leido
vėžliukui pateikti tik 20 komandų [15].
1989 m. kovo 2324 d. Vilniuje vykusioje
respublikinėje konferencijoje Geroji darbo patirtis informatikos pamokose
ir užklasinėje veikloje pranešimą apie S. Papertą ir jo sukurtąją Logo
kalbą skaitė mokytoja Genovaitė Gečienė (Prienų 3-ioji vidurinė mokykla).
1989
m. rugsėjo 1921 d. Palangoje, trečiojoje respublikinėje
konferencijoje Programinė ESM įranga apie Logo vietą mokykloje buvo kalbama
V.
Dagio ir G. Grigo pranešime [12].
1989 metais Informatikoje išspausdinamas nemažos apimties (40
psl.) Nijolės Morkūnaitės straipsnis apie Logo kalbos galimybes
[16],
o G. Gečienė pristato S. Paperto
knygą Mindstorms:
Children, Computers, and Powerful Ideas [13].
Tolimesnis Logo ir, kas ypač svarbu, S. Paperto pedagoginės
filosofijos idėjų sklidimas Lietuvoje neatsiejamas nuo Lietuvos
kompiuterininkų sąjungos (LIKS) Mokymosi
sekcijos narių veiklos bei konkrečių darbų [11].
1992 m. Vilniuje vykusioje Antrojoje mokyklinės informatikos konferencijoje
Ričardas Ališauskas (tuomet dirbęs Informatikos ir prognozavimo centre)
jau šnekėjo apie pastangas rasti lėšų S. Paperto knygai Mindstorms
išversti į lietuvių kalbą [3].
19921993 metais S. Paperto knyga Mindstorms
buvo nagrinėjama
Matematikos ir informatikos instituto Programavimo metodologijos skyriaus
seminaruose (knygą pristatė instituto darbuotojos Valentina Dagienė ir
Audronė Klupšaitė) bei Lietuvos kompiuterininkų sąjungos Mokymosi sekcijos
sueigose Elektrėnuose (1992 m. gruodžio 1013 d.)
ir Kulautuvoje (1993 m. vasario 2528 d.).
Nuo 1993 m. Lietuvoje ėmė rastis daugiau vidurinių mokyklų,
kur ištisus metus jaunesniųjų klasių moksleiviai dirbo su tuo metu dar
angliška LogoWriter sistema. 1994 m. Kultūros ir švietimo
ministerijos informatikos programų leidinyje išspausdinama mokytojos Tatjanos
Balvočienės (Šilutės 4-oji vidurinė mokykla) parengta kompiuterinės Logo
grafikos mokymo programa [5].
1994 m.
liepos 2330 d. Vilniuje vyko Logo
stovykla, kurioje dalyvavo apie 30 žmonių (apie 10 mokytojų ir 20 moksleivių).
Panaši, tik dvigubai didesnė (64 dalyviai, iš jų apie 40 suaugusių ir per
20 moksleivių) stovykla surengta Šilutėje 1995 m. liepos 1623
d. Abu renginiai buvo suorganizuoti LIKS Mokymosi sekcijos žmonių
jėgomis ir yra unikalūs tuo, kad jų metu pavyko sėkmingai suderinti kursus
mokytojams ir moksleivių stovyklą.
1995 m. rudenį daugelio žmonių pastangomis [1]
pasirodė S. Paperto knygos Mindstorms: Children, Computers,
and Powerful Ideas vertimas į lietuvių kalbą [17]. LIKS
Mokymosi sekcijos sueigoje Skuode 1995 m. gruodžio 1417
d. ši knyga buvo aptarinėjama jau visai kitaip: mokytojai, pasiskirstę
į mažas grupeles, diskutavo ir bandė ieškoti atsakymų į S. Paperto
iškeltus
klausimus.
1996 m. pavasarį Atviros Lietuvos fondo (ALF) Naujųjų
technologijų programa surengė vienos dienos seminarus Klaipėdoje ir Šiauliuose,
kurių metu mokytojai buvo supažindinti su Logo sistemos galimybės. Atviros
Lietuvos fondo individualiųjų programų knygučių serijoje išspausdinta T.
Balvočienės Logo mokymo programa [4].
1996 m.
liepos 819 d. Vilniuje vykusių JAV
pedagogų kasmet rengiamų APPLE kursų viena grupė buvo skirta Logo pedagogikai
(vadovė Carol Sperry).
ALF Naujųjų technologijų programai parėmus projektą Logo mokyklai
1996
m. rudenį pasirodo išversta į lietuvių kalbą DOS terpei skirta LogoWriter
3.10 programa bei T. Balvočienės, V. Dagienės
ir A.
Klupšaitės parengtas išsamus LogoWriter komandų žinynas [7],
po metų, 1997-aisiais, tų pačių autorių solidi Logo projektų knyga [6].
1997 m. balandžio 35 d. Klaipėdoje LIKS
Mokymosi sekcija surengė Pirmąjį nacionalinį Logo seminarą, kuriame dalyvavo
per 60 žmonių. Seminaro dalyviams paskaitą skaitė, su jų moksleivių darbais
susipažino specialiai į Lietuvą užsukęs Seymouras Papertas [2].
1997 m. rugpjūčio 2023 d. Budapešte (Vengrija)
vykusioje šeštojoje Europos Logo konferencijoje Mokymas ir tyrinėjimas
su Logo dalyvavusi ir pranešimą apie Logo mokymą Lietuvoje [10]
skaičiusi V. Dagienė buvo išrinkta į Europos Logo mokslinį
komitetą.
1998 m.
pradžioje Vilniuje, Telšiuose, Šiauliuose buvo
surengti trijų dienų Logo pedagogikos kursai, kuriuose su Logo sistema
praktiškai susipažino per 80 mokytojų.
1998 m. pabaigoje į lietuvių kalbą išversta Windows
terpei skirta Komenskio Logo programa
(ją galima atsisiųsti iš ftp://aldona.mii.lt/pub/MII/PMS/progr/Logo/).
1998
m. gruodžio 1011 d. Vilniuje vyko Antrasis nacionalinis
Logo seminaras. šio seminaro bei konferencijos Informacijos technologija
bendrojo lavinimo mokyklose dalyvius su Komenskio Logo galimybėmis supažindino
vienas iš šios programos kūrėjų Ivanas Kalašas
[8].
1999 m.
sausio 28 d. Klaipėdoje surengtame
seminare Vaikų kūryba ir Logo moksleivių darbus jau pristatė ne jų mokytojai,
o patys autoriai moksleiviai iš Palangos, Klaipėdos ir Šilutės.
1999 m.
Kompiuterijos žurnale išspausdintas straipsnių
ciklas apie darbą Komenskio Logo programa, surengtas moksleivių
darbų konkursas.
Tai tik istorijos faktai. Daug svarbiau, kaip Lietuvos mokytojai priima
S.
Paperto pedagogines idėjas, ar Logo tarnauja mokinių kūrybiškumui,
mąstymui, kritiškam savęs vertinimui ugdyti, ar padeda moksleiviams išmokti
mokytis.
Literatūra
1. Ališauskas R. Minčių gelmė: Pratarmė lietuviškajam
leidimui. Papertas S. Minčių audros: Vaikai, kompiuteriai
ir veiksmingos idėjos. Vilnius: Žara, 1995, 69. (Atgal)
2. Ališauskas R. Šalikelė. XLIIXLVIII. Veidrodis,
1997, Nr. 3 (7). ftp://aldona.mii.lt/pub/MII/PMS/leidiniai/Veidrodis/1997/veid_7w.arj
(Atgal)
3. Ališauskas R., Čėsnienė R. Apie mokymo planą, programą
ir literatūrą. Antroji mokyklinės informatikos konferencija:
Pranešimų medžiaga ir mokymo programos. Vilnius, 1992, 48.
(Atgal)
4. Balvočienė T. Informatika (VIVII kl.).
Mokykla
ir kompiuteris. Vilnius: Gimtasis žodis, 1996, 2638. (Atgal)
5. Balvočienė T. Kompiuterinė grafika (LogoWriter).
Bendrojo lavinimo mokyklos programos: Informatika. Vilnius:
Leidybos centras, 1994, 1213. (Atgal)
6. Balvočienė T., Dagienė V., Klupšaitė A. Aš mokausi
Logo: Projektų knyga mokiniams. Vilnius: Folium, 1997. (Atgal)
7. Balvočienė T., Dagienė V., Klupšaitė A. Logo: LogoWriter
komandų žinynas mokytojams ir mokiniams. Vilnius: Folium,
1996.
(Atgal)
8. Blaho A., Kalaš I. Microwolds and Data in Comenius
Logo.
Informacijos technologija bendrojo lavinimo mokyklose: Konferencijos
darbų rinkinys. Vilnius, 1998, 1120. (Atgal)
9. Dagienė V. Logo kompiuterinė sistema mokymuisi.
Kompiuterija, 1997 m., Nr. 3, 4447. (Atgal)
10. Dagienė V. Problems of Teaching Logo as a Part
of Informatics. EuroLogo 97: Sixth European Logo Conference
Learning and Exploring with Logo. Budapest, 1997, 225223.
(Atgal)
11. Dagys V. Lietuvos kompiuterininkų sąjungos Mokymosi
sekcija: penkeri veiklos metai. Informacijos mokslai, 1997
m., Nr. 6 (1), 116120. (Atgal)
12. Dagys V., Grigas G. Informatika, kompiuteris ir
programavimas tautinėje mokykloje. Respublikinės konferencijos
Programinė ESM įranga pranešimų tezės. Palanga, 1989,
2223. (Atgal)
13. Gečienė G. Peipertas S. Vaikai ir kompiuteriai
mokymo ir mąstymo perversmas. Informatika, 1989
m., Nr. 14, 6465. (Atgal)
14. Grigas G. Vaikai informacijos amžiuje.
Informatika,
1987
m., Nr. 6, 310. (Atgal)
15. Morkūnaitė N. LLogo lietuviškasis
Logo poaibis. Informatika, 1990 m., Nr. 16, 317.
(Atgal)
16. Morkūnaitė N. Logo. Informatika,
1989
m., Nr. 13, 343. (Atgal)
17. Papertas S. Minčių audros: Vaikai, kompiuteriai
ir veiksmingos idėjos. / Iš anglų k. vertė K. Sprindžiūnaitė.
Vilnius: Žara, 1995. (Atgal)
Parengta remiantis pranešimu, skaitytu Antrajame
nacionaliniame Logo seminare:
Dagys V. Logo pedagogikos idėjų sklaida Lietuvoje.
Informacijos technologija bendrojo lavinimo mokyklose:
Konferencijos darbų rinkinys.
Vilnius, 1998, p. 117 (kairė), 46 (dešinė).
|