Algoritmavimas ir programavimas Komenskio Logo sistemoje
(pagrindinės mokyklos informatikos pradmenų kurse)
Aldona BUTKIENĖ
Klaipėdos Vėtrungės gimnazija
aldona@ip.ku.lt
Programavimas arba algoritmavimas yra viena iš svarbiausių informatikos
dalių, o uždavinio sprendimo algoritmizavimas svarbi informatikos sąvoka,
kurios sampratą turi įdiegti bendrojo lavinimo mokykla.
Studijuodama Lietuvos, Rusijos, Bulgarijos, JAV, Slovakijos informatikos
mokytojų darbo patirtį, mokslininkų straipsnius, randu patvirtinimą, kad
mokymas programuoti ugdo loginį mąstymą ir jo dėka keičiasi mokinių mokymosi
būdas. Mokslininkų tyrimai rodo, kad programavimas formuoja sugebėjimą
išskirti svarbiausius užduoties, problemos sprendimo etapus: analizę
užduoties išskaidymą į atskiras dalis; plano sudarymą kiekvienos dalies
sprendimo atskyrimą; sintezę atskirų dalių apjungimą. Išmokti programuoti
kokia nors programavimo kalba reiškia suprasti jos semantiką ir sintaksę,
o tai padeda formuoti moksleivių kalbos stilių. Programavimas skatina eksperimentuoti,
formuluoti ir tikrinti hipotezes.
Su kokia programavimo kalba tikslingiausia supažindinti moksleivius?
Lietuvos (ir ne tik Lietuvos) informatikos mokytojų, mokslininkų pasisakymai,
straipsniai rodo, kad yra daug skirtingų nuomonių. Kiekvienas jų pateikia
įtikinančius argumentus, pagrindžiančius jų nuomonės teisingumą. Tačiau
dažniausiai savo nuomonės gynimas baigiasi kitų programavimo kalbų kritika,
įrodinėjimu, kuo jos netinkamos mokykloje.
Mokytojas, šventyklos šešėlyje vaikščiojantis tarp pasekėjų, skleidžia
ne savo išmintį, o greičiau savo tikėjimą ir atsidavimą. Jei jis iš tiesų
išmintingas, jis nekvies jūsų įžengti į savo išminties namus, greičiau
jis ves jus prie jūsų pačių proto slenksčio. (K. Džibranas Pranašas.)
Mano nuomone, konkreti programavimo kalba tai tik priemonė realizuoti
tikslus: mokyti programuoti, sudaryti kūrybos ir atradimų aplinką ir t.
t. Ir mokytojo pasirinkimas turi būti pagrįstas pirmiausia jo tikėjimu
tuo, ko moko. Tik tada jis ir jo mokiniai pasieks geriausių rezultatų.
Svarbiausia visiems suvokti, kad mokymas turi būti nukreiptas ne į taisyklių
išmokimą, o į mąstymo proceso formavimą.
Pagrindinės mokyklos informatikos kurso pradmenų viena dalis skirta
algoritmavimui. Programavimas tai bendravimas su kompiuteriu tokia kalba,
kuri suprantama ir kompiuteriui, ir juo dirbančiam žmogui. Labai svarbu
suvokti programavimo esmę keliolika pagrindinių konstrukcijų. Tuomet
nei jo bijosime, nei jis stebins. Vaikui išmokti kalbą nebūtų sunku, jei
jis turėtų tinkamas sąlygas. Mokytis kompiuterio kalbos reikėtų taip natūraliai,
kaip mokomasi, pavyzdžiui, prancūzų šnekamosios kalbos Prancūzijoje, o
ne taip, kaip jos mokoma Amerikos mokyklose. teigė S. Papertas [12].
Kas sudaro tas tinkamas sąlygas? Pirmiausia tai ugdymo filosofija, antra
pasirinkta programavimo kalba, trečia tai mokymo metodika. Logo tai
ir pedagoginė filosofija, ir programavimo kalba, ir mokymo metodika, tinkanti
ne tik jaunesniojo amžiaus vaikams, bet ir vyresniesiems.
-
Antrojoje darbo dalyje, remdamasi išstudijuota literatūra, pristatau Logo
pedagogiką, apibūdinu Logo programavimo kalbų grupes.
-
Trečioje dalyje nurodytas darbo tikslas ir uždaviniai.
-
Ketvirtoje dalyje pateikiu teorinę medžiagą ir praktines užduotis, projektus,
skirtus supažindinti mokinius su Komenskio Logo sistema ir programavimo
kalba.
-
Penktoje dalyje aprašau savo darbo su mokiniais Logo sistema patirtį ir
metodiką.
Jei Jus sudomino šis darbas, galite parsisiųsti
jį visą (349 K baitai).
Parengta pagal A. Butkienės diplominį darbą Algoritmavimas
ir programavimas Komenskio Logo sistemoje
(Klaipėda, 1999) |