Pirmosios Vėžliuko komandos
Keletas pagrindinių sąvokų
Supažindinsime su pagrindinėmis Komenskio Logo sąvokomis: Vėžliukas,
komanda, Vėžliuko laukas, komandų laukas, kaukė, parankinė, procedūra,
atmintinė.
Logo kalbos pagrindinis akcentas dinaminis objektas, vadinamas Vėžliuku,
kuris atlieka vartotojo (programuotojo) nurodomus veiksmus komandas.
Pradėję dirbti su Komenskio Logo sistema, iš karto patenkame
į pagrindinį langą, kurį sudaro: meniu ir parankinės juostos (viršuje),
Vėžliuko (viduryje) bei komandų (apačioje) laukai.
Komandos Vėžliukui rašomos komandų lauke. Tai apatinė ekrano dalis,
kurioje mirksi teksto žymeklis, o naujos eilutės pradžią nurodo klaustuko
ženklas (vadinamas kukiu): ? Jeigu Vėžliukas supranta jam pateiktą komandą,
tai ją tuoj pat įvykdo. Priešingu atveju duoda pranešimą, kad nežino, ką
reiškia parašytas žodis.
Komandų lauke rašomas komandas galima taisyti, keisti, ištrinti, vykdyti
pakartotinai. Kiek komandų vienu metu galėsime matyti, priklauso nuo mūsų
pasirinkto komandų lauko dydžio. Lengviausia komandų lauko dydį keisti
stumdant jį ribojančią liniją pelės žymekliu.
Didžiausioji (vidurinė) pagrindinio lango dalis, kurioje Vėžliukas vykdo
komandas, vadinama Vėžliuko lauku. Vėžliuko lauke matome sukurtų projektų
rezultatus: braižomas geometrines figūras, ornamentus, piešinius, judančius
vaizdus ir pan. Projektu vadiname visa, ką sumanėme padaryti, pavyzdžiui,
tai galėtų būti sveikinimo atvirukas, kelių Vėžliukų lenktynės ar animacinis
filmukas.
Logo kalboje vartojama metafora Vėžliuko kaukė. Tai reiškia, kad Vėžliukas
gali keisti savo išvaizdą užsidėti kaukę ir tapti bet kuo: kiškiu, sunkvežimiu,
šunimi, namu ir pan. Kaukė tai paveikslėlis, kuriuo pakeičiama Vėžliuko
išvaizda.
Parankine vadinama juosta mygtukų, kurie gali atlikti būtiniausius veiksmus,
kas reikalingiausia, turime turėti po ranka:
1 pav.
Iš čia galima išsikviesti žinyną (mygtukas su klaustuku), įrašyti projektą
(mygtukas su rodykle į knygą), atverti anksčiau sukurtą projektą (mygtukas
su rodykle iš knygos), atverti atmintinės langą, kuriame aprašomi kintamieji
bei kuriamos programos ir t.t.
Mygtukai su Vėžliuku bei pieštuku skiriami Vėžliuko ir komandų laukams
nustatyti. Juos galime matyti trejopai: tik Vėžliuko lauką, Vėžliuko ir
komandų laukus (tai vaizdas, kurį matome atvėrę naują projektą) ar tik
komandų lauką.
Dar tolesniu mygtuku galime iškviesti tekstinių bylų, laikomų kataloge
PAMOKOS, sąrašą. Čia galima pateikti mokiniams tai, ką norime, kad jie
perskaitytų, pavyzdžiui, kurios nors pamokos, mokomosios medžiagos santrauką,
pagrindinių sąvokų apibrėžtis, komandų aprašus. Puiki galimybė pateikti
užduotis pasinaudokite.
Komandų sąraše, spustelėjus atitinkamą parankinės mygtuką, galima rasti
dalį Logo komandų (sąrašą galima pildyti).
Komenskio Logo
sistemoje yra galimybė dažnai vartojamas komandas
surašyti į vadinamąją mygtukų juostą ir nebereiks jų rinkti, pakaks tik
spragtelėti pele atitinkamą mygtuką. Pradžioje mygtukų juosta būna tuščia.
Mygtuku Stop galime sustabdyti bet kurios programos vykdymą.
Suprantama, kad parankinės juostos mygtukų atliekamus veiksmus galima
rasti ir naudojantis meniu, tačiau pradedantiesiems mygtukais naudotis
lengviau.
Vėžliuko kaukės
Kaip Vėžliukas užsideda kaukę, t.y. kaip jis pakeičia savo išvaizdą?
Yra dvi galimybės. Pirma, naudojant komandą
imk.kaukę argumentas.
Čia argumentas turi būti kaukės vardas. Jeigu komandą įvykdysime be
argumento, tai Vėžliukas pasiūlys pasirinkti kaukę atverdamas kaukių langą
(2 pav.)
2 pav.
Šiame lange rasime visas kataloge VAIZDAI esamas (sukurtas ir įrašytas)
Vėžliuko kaukes. Pasirenkama tiesiog spragtelėjus norimą kaukę pelės žymekliu.
Kitas būdas pakeisti Vėžliuko kaukę yra naudojantis jo vizitine kortele.
Spragtelėkime dešiniu pelės mygtuku ties ekrane esamu Vėžliuku ir atsiradusiame
langelyje pasirinkime komandą Keisk kaukę. Atveriama vadinamoji Vėžliuko
vizitinė kortelė, kurioje rasite nurodytą jo vardą, koordinates, žvelgimo
kryptį, būsenas ir, mygtuką Kaukės
spragtelėjus jį atsiveria anksčiau
minėtas kaukių langas (2 pav.).
Bet kurioje kaukėje gali būti ne tik vienas, bet ir keletas ar net keliolika
paveikslėlių. Jie vadinami kadrais ir naudojami judesiui gauti. Čia reikėtų
palyginti su tikra filmo juosta: kokį nors judesį, pavyzdžiui, rankos pakėlimą,
sudaro daug palaipsniui besikeičiančių vaizdų kadrų.
Norėdami pamatyti kaukėje esančius kadrus ar sužinoti jų skaičių, kaukių
lange turime pažymėti langelį ties žodžiu peržiūra.
Pirmieji Vėžliuko žingsniai
Darbo pradžioje (pradedant kurti projektą) Vėžliukas visuomet būna centre
ir žiūri į viršų. Ši vieta yra šito Vėžliuko namai (pabrėžiame žodį
šito,
kadangi Vėžliukų gali būti labai daug ir kiekvienas jų turi savus namus).
Vėžliukas išeina iš namų ir grįžta į juos vykdydamas nurodytas komandas.
Vėžliuko nueitas kelias matuojamas žingsniais. Vėžliuko žingsnis yra labai
mažas taškelis kompiuterio ekrane.
Pačios paprasčiausios judėjimo komandos priekin bei
atgal.
Jų argumentas Vėžliuko žingsnių skaičius. Argumento galima ir nenurodyti
tuomet atveriamas specialus langas su įvairiomis pasirinktimis. Šie langai
vadinami rinktuvėmis.
Komenskio Logo
programa turi 21 specializuotą rinktuvę, pritaikytą
tam tikroms komandoms, ir vieną universalią. Pastaroji pasirodo tuomet,
kai komanda neturi jai skirtos rinktuvės arba vartotojo aprašytai procedūrai
reikalingas argumentas. Taigi, kad Vėžliukas paeitų į priekį 100 žingsnių,
galime parašyti visą komandą: priekin 100 arba, nurodžius
tik komandos vardą priekin, įvykdyti ją. Pastaruoju atveju
sistema pateiks rinktuvę liniuotę ir lauks, kol nurodysite norimą atstumą,
t.y. spragtelėsite ties tam tikra liniuotės vieta.
Analogiškai atliekama ir komanda atgal.
Visos Vėžliuko komandos yra gana aiškios ir trumpos. Jei komandą sudaro
daugiau negu vienas žodis, jie atskiriami taškais. Dažniau vartojamos komandos
turi trumpinius (pavyzdžiui, komanda priekin pr,
atgal
at).
Posūkiai atliekami komandomis kairėn bei dešinėn.
Vėlgi analogiškai kaip su komanda priekin čia galima arba tiesiog nurodyti
kampą (laipsniais), arba naudotis sukinių rinktuve (3 pav.): pelės žymekliu
pasukti raudoną spindulį norimu kampu.
3 pav.
Judėdamas Vėžliukas brėžia liniją. Galima sakyti, jis turi pieštuką.
Yra kelios pieštuko būsenos: nuleistas (komanda piešim),
kai einant brėžiama linija, pakeltas (komanda eisim),
kai einant nepaliekama jokio pėdsako, trintukas, t.y. apsukamas tuo galu,
kuriame yra trintukas (komanda trinsim), kai einant trinama,
keitimas (komanda keisim), kai linija piešiama arba trinama.
Piešiant ekrane dažnai prireikia ištrinti nevykusias detales. Be pieštuko
būsenos trinsim yra dar kelios valymo komandos, kurios praverčia
įvairiose situacijose:
valyk.vėžliuko.lauką |
- išvalomas visas piešinys, Vėžliukas nepiešdamas nukeliauja į pradinę
padėtį; |
pradžių.pradžia |
- Vėžliukas atšaukia visas prieš tai įvykdytas komandas, grįžta į pradinę
padėtį ir pasiruošia piešti nuleidžia pieštuką; |
valyk |
- išvalomas piešinys, Vėžliukas nejudinamas. |
Linijas (tieses) galima braižyti ir be komandų, tiesiog kilnojant Vėžliuką
iš vienos vietos į kitą. Tai daroma dviem būdais: arba meniu komanda Perkelti
Vėžliuką, arba nuspaudus Shift klavišą. Po to nuspaudus pelės dešinįjį
klavišą ir žymekliu nutvėrus Vėžliuką, jis pernešamas į norimą vietą.
Spalvos
Komenskio Logo
programa turi 16 pagrindinių spalvų, kurių kiekviena
nurodoma numeriu. Galima naudoti ir daugiau spalvų. Pastarosios gaunamos
maišant trijų pagrindinių spalvų (raudona, žalia, mėlyna) atspalvius: tiesiog
nurodant jų numerius arba spalvų rinktuvėje slankiomis juostomis pasirenkant
jų intensyvumą (4 pav.).
4 pav.
Pateiktame paveiksle pasirinkta spalva [42 128 240], t.y. paimtas raudonos
spalvos atspalvis, kurio numeris 42, žalios 128 ir mėlynos 240. Gautą
spalvą matome dešinėje esančiame langelyje.
Vėžliuko pieštukas gali būti bet kokios spalvos. Nurodoma komanda pasirink.pieštuko.spalvą,
po kurios rašomas spalvos numeris.
Vėžliukas gali ir spalvinti. Paprastai jis spalvina spalvinimo spalva,
kuri nebūtinai sutampa su pieštuko spalva. Tam yra komanda pasirink.spalvinimo.spalvą.
Jeigu spalvinimo spalva nebuvo pasirinkta, Vėžliukas spalvins esama pieštuko
spalva. Spalvinama įvykdžius komandą spalvink.
Norėdamas nuspalvinti kurią nors figūrą Vėžliukas turi patekti į jos
vidų. Jis turi eiti pakėlęs pieštuką, kad nebrėžtų nereikalingų linijų.
Jei Vėžliukas stovės ant kontūro, jis nuspalvins jį, o ne figūros vidų.
Atkreipiame dėmesį į labai svarbų pradedantiesiems dalyką: jei piešinio,
kurį norime nuspalvinti, kontūre yra bent mažas tarpelis (nors ir vieno
taškelio dydžio), dažai išsilies ir nuspalvins viską aplinkui.
Kartojimo komanda
Tai pati reikalingiausia komanda. Jai suprasti reikia nemažai laiko.
Geriausiai mokytis braižant įvairias geometrines figūras. Klasikinis pavyzdys
(daugelis besimokančiųjų pradeda nuo jo) kvadrato braižymas.
Parašius keturis kartus komandas priekin 100 kairėn 90
ir jas įvykdžius, nubraižomas kvadratas.
Analogiškai norėdami nubraižyti taisyklingą šešiakampį turėsime šešis
kartus įvykdyti priekin 100 k
airėn 60
Taigi kuo daugiau kampų turintį daugiakampį norėsime nubraižyti, tuo
daugiau kartų reikės kartoti tas pačias komandas. Kad nereikėtų rašinėti
tų pačių komandų daug kartų, galime vartoti kartojimo komandą (ciklą).
Jis pradedamas žodžiu kartok, po kurio nurodomas kartojimų
skaičius ir kartojamų komandų sąrašas (laužtiniuose skliaustuose):
kartok kartojimų_skaičius [komandų_sąrašas]
Taigi kvadrato braižymą galime užrašyti:
kartok 4 [priekin 100 kairėn 90]
šešiakampio: kartok 6 [priekin 100 kairėn 60] .
Viena kartojimo komanda gali būti kitoje, ši vėl kitoje ir t.t. Gauname
sudėtingas konstrukcijas, joms suprasti reikia skirti daug laiko.
Štai kaip atrodo ciklas koriukui: braižanti (5 pav.)
kartok 6 [priekin 50 kairėn 60 kartok 6 [priekin 50 dešinėn 60]]
Turėtume atpažinti du ciklus vienas yra kito viduje. Viduje esantis
ciklas braižo vieną šešiakampį vieną koriuko akutę, išorinis visą koriuką.
5 pav.
Pabandykite pavaikščioti koriuko kontūru ir patyrinėti užrašytą komandą.
Tam galite pasinaudoti komanda lauk, kuri nurodytam laikui sustabdo Vėžliuką.
Laikas matuojamas tikais (tūkstantoji sekundės dalis). Įvykdę komandų seką
kartok 6 [priekin 50 lauk 200 kairėn 60 lauk 200 kartok 6 [priekin
50 dešinėn 60]]
galime stebėti kaip vyksta koriuko braižymas.
Procedūros
Pagal Logo ideologiją, procedūromis aprašomos naujos komandos. Tai tarsi
Vėžliuko mokymas žodžio, kurio jis dar nežino.
Procedūra prasideda žodžiu tai ir baigiasi žodžiu taškas.
Tarp jų rašoma pati procedūra, t.y. norimus veiksmus atliekančios komandos.
Aprašyta procedūra vykdoma taip pat, kaip ir bet kuri komanda nurodžius
jos vardą komandų lauke.
Procedūros rašomos atmintinės lange pasirinkus meniu Objektai, po to
Kurti procedūrą. Atsivėrusioje lentelėje nurodome naujos procedūros vardą.
Tada pateikiamas procedūrų redaktorius, kuriame ir rašome pačią procedūrą.
Sukūrus projektą reikia jį išsaugoti: pasirenkama meniu punktas Įrašyti
projektą (arba atitinkamas parankinės mygtukas). Toliau atsivėrusioje lentelėje
pasirenkamas mygtukas Parinktys ir pažymimas langelis ties komanda Visas
projektas, jeigu reikalingas ir fonas, ir visi sukurti Vėžliukai, ir aprašytos
procedūros. Jeigu reikalingi tik kai kurie objektai, nurodomos atitinkamos
parinktys.
Užduočių pavyzdžiai
1. Apžiūrėkite, kokios Vėžliuko kaukės yra Jūsų Komenskio Logo
sistemoje.
Nustatykite, iš kiek kadrų kiekviena iš jų susideda. Kuo vienas kadras
skiriasi nuo kito? Ypač tam tinka panagrinėti, pavyzdžiui, besisukančio
drugelio kaukė:
Kaip manote, kodėl esant šitokiems kadrams drugelis suksis?
2. Parašykite komandas įvairiems audinių raštams piešti:
3. Sudarykite procedūras piešti: a) trikampiui; b) stačiakampiui;
c) penkiakampiui; d) septyniakampiui. Pagalvokite, kaip nubraižyti taisyklingą
100 kampį. Į ką jis panašus? Kaip braižytumėte apskritimą?
4. Nubraižykite taisyklingą trikampį pasirinkta spalva, jame
kitą taisyklingą trikampį kita spalva ir t.t. Palenktyniaukite kas daugiau
trikampių sugebės sutalpinti ir gaus vaizdų, estetišką piešinį.
5. Pasiruoškite popieriuje pilių eskizus ir nubraižykite juos
naudodami Vėžliuko komandas.
6. Sudarykite procedūras šioms sudėtingoms figūroms braižyti:
Paruošta pagal J. Aušraitės ir V. Dagienės pamokų ciklą
Mokomės
dirbti su Komenskio Logo. |