Logo – kas tai? Komenskio Logo LogoWriter programa Moksleivių darbai Fotogalerija Naudingos nuorodos

V. Dagys. Logo pedagogikos idėjų sklaida Lietuvoje
M. Tomcsaniova. Logo programa mūsų trimetei dukrelei Jankai
R. Zabarauskas. Logo dešimtokams
A. Butkienė. Algoritmavimas ir programavimas Komenskio Logo sistemoje
V. Dagienė. Komenskio Logo kalbos duomenų tipų analizė

LOGO dešimtokams: geometrija ir algoritmavimas
(LogoWriter panaudojimas algoritmavimui mokyti  informatikos pradmenų kurse)

Raimundas ZABARAUSKAS
Vilniaus Baltupių vidurinė mokykla

rzu@post.omnitel.net
 

1. Algoritminis mąstymas – pagrindinės mokyklos vyresnėse klasėse

Pagal IX–X klasių informatikos mokymo programą dalis kursui skirtų privalomų 68 valandų tenka algoritmavimui. Profilinio ugdymo klasėse tiksliesiems mokslams gabesni mokiniai algoritmavimo mokysis Paskalio programavimo kalba. Todėl siūlau dešimtokų algoritminį mąstymą ugdyti naudojantis ne Paskaliu, o vaizdesne ir paprastesne LogoWriter sistema.

Logo programavimo kalba tradiciškai laikoma pusiau žaidybine, aktyvia terpe, tinkama jaunesniojo amžiaus moksleivių pažinčiai su kompiuteriu, logikos ir geometrinio mąstymo ugdymui. Tačiau, susiaurinus mokinių išmokstamų Logo sakinių skaičių iki tuzino pagrindinių piešimo ir valdymo komandų, bei pritaikius originalią individualių užduočių ir projektų sistemą, pavyksta panaudoti Logo ir vyresnių mokinių – devintokų ar dešimtokų – algoritminiam mąstymui ugdyti.

Lietuvoje naudojamos dvi Logo programos: Windows terpei pritaikyta Komenskio Logo ir DOS operacinėje sistemoje dirbanti LogoWriter. Siūlau rinktis pastarąją dėl keleto priežasčių: svarbiausia – mažesni reikalavimai kompiuteriui leis didesniam moksleivių skaičiui dirbti savarankiškai; be to, mokinių darbas DOS terpėje yra stabilesnis, lengviau kontroliuojamas, mažiau mokinių dėmesio atitraukia grafinė vartotojo sąsaja, pelė ir jos kilimėlis.

Vilniaus Baltupių vidurinė mokykla turi 13 kompiuterių, skirtų informatikos mokymui. Dauguma jų – IBM genties su 80486 sesijos procesoriumi ir mažais, 40–100 M baitų talpos standžiaisiais diskais. Tik dviejuose kompiuteriuose įmanoma įdiegti Windows95, todėl daugiausia tenka dirbti dviem operacinėmis sistemomis: MS DOS 6.22 ir Windows 3.11. LogoWriter puikiai veikia net ir silpniausiame – IBM 80286 tipo kompiuteryje.

Pagal programą IX–X klasėse informatikai skiriamos 68 pamokos gali būti skirstomos dvejopai: po vieną savaitinę valandą abiem klasėms, arba abi valandas – dešimtokams. Esu įsitikinęs, kad sėkmingam algoritminio mąstymo ugdymui būtinos dvi pamokos per savaitę! Algoritmavimas yra sudėtingesnė intelekto veikla, nei susipažinimas su kompiuterio valdymu, teksto redaktoriumi, todėl verta jo mokyti vyresnius moksleivius – dešimtokus.

Siūlomo algoritmavimo kurso trukmė – 34 valandos. Susipažįstama su pagrindinėmis algoritmų struktūromis (šakojimu, ciklu, procedūra), kintamaisiais ir parametrais. 

Mokiniai atlieka individualias ir grupines užduotis, o dvi kurso pamokos skiriamos kito dalyko – matematikos – mokymuisi. Tokiu būdu siūlomas kursas leidžia mokytojui eksperimentuoti su įvairiomis mokymo formomis, integruoti informatiką su kitais dalykais.

2. Siūlomo Logo mokymo kurso ypatybės

Individualios ir grupinės Logo užduotys 
S.Paperto kūrinys – Logo – yra kūrybinė terpė, skatinanti mokinius eksperimentuoti, patiems iškelti sau naujas užduotis. Siekdamas individualizuoti mokinių darbą, didžiajai daliai temų sudariau po 15 variantų užduočių kortelių. Namų darbams parinkau užduočių, kurios yra lengvai individualizuojamos.

Kai kurios temos leidžia skirti mokiniams grupines užduotis, atliekamas keleto pamokų metu. Tokiais atvejais pažymius rašau vienodus visai grupei, palygindamas grupių darbo rezultatus. Bendradarbiavimo ir konkurencijos dvasia lemia, kad tokio tipo užduotys yra mokinių labiausiai mėgstamos.

Neturėdamas vadovėlio, teorinę informaciją apie Logo komandas išaiškinu lentoje. Naudojame nedidelį Logo komandų poaibį, todėl mokiniai užsirašo informaciją į „Logo žinyną“ – dvigubą sąsiuvinio lapą užimančią Logo komandų lentelę.

Svarbi užduočių rūšis – programų skaitymo uždaviniai. Gavę kortelėse surašytą procedūrą, mokiniai turi nupiešti jos veikimo rezultatą sąsiuvinyje. Šio tipo užduotys reikalingos, kad mokiniai atitrūktų nuo aklo eksperimentavimo, išmoktų numatyti komandų veikimo rezultatą iš anksto.

Moksleivių vertinimo būdai
Moksleiviai atlieka individualias užduotis, todėl lengva užfiksuoti jų pažangą kiekvienos pamokos metu. Nežymiu atliktų užduočių skaičiaus tik įvadinėse sunkesnių temų pamokose, ar mokiniui atvykus į pamoką po ligos. Pažymius mokiniai gauna kas 2–4 pamokas, susumavus surinktų „pliusų“ skaičių ir palyginus jį su „norma“ (gabesni mokiniai ją viršija 25–50 %).

Gabesniems ir geriau pasirengusiems mokiniams skiriu sudėtingesnes užduotis, todėl tokia vertinimo sistema skatina visus mokinius.

Nerašome kontrolinių darbų į sąsiuvinius ar lapelius, per Logo pamokas nekviečiu atsakinėti. Mokiniai įpranta dirbti kūrybiškai, išvengia ydingos mokymosi schemos „įsiminiau – pakartojau“.

Integracija su kitais dalykais ir kitomis informatikos temomis
Dešimtokų matematikos egzamino tema – parabolių grafikai – yra puiki medžiaga integruotai matematikos ir informatikos pamokai: praktiniam darbui „Parabolių tyrimas“. Ruošdamiesi jam mokiniai susipažįsta su grafikų braižymo principais, išmoksta naudotis jiems pateiktomis Logo programomis. Darbo metu jie kompiuteriu eksperimentuoja, tiria parabolės koeficientų įtaką jos grafikui.

Beje, siūlomas mokymo kursas dėl grafinės Logo prigimties priverčia mokinius prisiminti ar išmokti visą seką geometrijos temų (formulių): Pitagoro teoremą; trigonometrines funkcijas; apskritimo ilgio formulę.

Mokant Logo pateikiama kaip faktas „360° teorema“ – iš esmės ji yra ne kas kita, kaip supaprastinta uždaro kontūro integralo idėja.

Grupinis darbas „Šriftai“ supažindina mokinius su vektorinės grafikos programomis, šriftų sudarymo ir veikimo principais. Per įvadinę šio darbo pamoką mokiniams pateikiu informacijos apie kompiuterio šriftų raidą, įvairovę ir stilių.

Laipsniška pažintis su algoritmavimu
Pamokų planas sudarytas, laikantis tokios Logo konstrukcijų mokymo schemos:
1) elementarios piešimo komandos,
2) procedūros,
3) kartojimas,
4) parametrai,
5) kintamieji,
6) reiškiniai,
7) reikšmių priskyrimas,
8) reikšmių rodymas ekrane,
9) šakojimas.
Vaizdi ir interaktyvi Logo sistemos prigimtis leidžia procedūrų ir parametrų mokyti anksčiau, nei reikšmių priskyrimo ir vaizdavimo ekrane. Analogiškai su ciklu susipažįstama anksčiau, negu su šakojimu, su parametrais – anksčiau, negu su kintamaisiais.

Toks kelias palengvina algoritmavimo mokymąsi. Kiekvieną naują Logo elementą mokiniai visų pirma „pačiupinėja rankomis“, įvykdo komandų eilutėje. Susipažinę su jo veikimu, savybėmis, mokiniai lengviau įsivaizduoja, kokį poveikį jis turės, panaudotas Logo programoje (procedūroje), mokosi iš anksto numatyti procedūros veikimą. 

Jei Jus sudomino šis darbas, galite parsisiųsti jį visą (64 K baitai).


Logo – kas tai? Komenskio Logo LogoWriter programa Moksleivių darbai Fotogalerija Naudingos nuorodos

į svetainės pradžią


                          Laiškus su klausimais ir komentarais siųskite adresu: logo@delfi.lt
Atnaujinta 2000 m. spalio 20 d.