LOGO dešimtokams: geometrija ir algoritmavimas
(LogoWriter panaudojimas algoritmavimui mokyti informatikos
pradmenų kurse)
Raimundas ZABARAUSKAS
Vilniaus Baltupių vidurinė mokykla
rzu@post.omnitel.net
1. Algoritminis mąstymas pagrindinės mokyklos vyresnėse
klasėse
Pagal IXX klasių informatikos mokymo programą dalis kursui skirtų privalomų
68 valandų tenka algoritmavimui. Profilinio ugdymo klasėse tiksliesiems
mokslams gabesni mokiniai algoritmavimo mokysis Paskalio programavimo kalba.
Todėl siūlau dešimtokų algoritminį mąstymą ugdyti naudojantis ne Paskaliu,
o vaizdesne ir paprastesne LogoWriter sistema.
Logo programavimo kalba tradiciškai laikoma pusiau žaidybine, aktyvia
terpe, tinkama jaunesniojo amžiaus moksleivių pažinčiai su kompiuteriu,
logikos ir geometrinio mąstymo ugdymui. Tačiau, susiaurinus mokinių išmokstamų
Logo sakinių skaičių iki tuzino pagrindinių piešimo ir valdymo komandų,
bei pritaikius originalią individualių užduočių ir projektų sistemą, pavyksta
panaudoti Logo ir vyresnių mokinių devintokų ar dešimtokų algoritminiam
mąstymui ugdyti.
Lietuvoje naudojamos dvi Logo programos: Windows terpei pritaikyta
Komenskio
Logo ir DOS operacinėje sistemoje dirbanti LogoWriter. Siūlau
rinktis pastarąją dėl keleto priežasčių: svarbiausia mažesni reikalavimai
kompiuteriui leis didesniam moksleivių skaičiui dirbti savarankiškai; be
to, mokinių darbas DOS terpėje yra stabilesnis, lengviau kontroliuojamas,
mažiau mokinių dėmesio atitraukia grafinė vartotojo sąsaja, pelė ir jos
kilimėlis.
Vilniaus Baltupių vidurinė mokykla turi 13 kompiuterių, skirtų informatikos
mokymui. Dauguma jų IBM genties su 80486 sesijos procesoriumi ir mažais,
40100 M baitų talpos standžiaisiais diskais. Tik dviejuose kompiuteriuose
įmanoma įdiegti Windows95, todėl daugiausia tenka dirbti dviem operacinėmis
sistemomis: MS DOS 6.22 ir Windows 3.11. LogoWriter puikiai veikia
net ir silpniausiame IBM 80286 tipo kompiuteryje.
Pagal programą IXX klasėse informatikai skiriamos 68 pamokos gali būti
skirstomos dvejopai: po vieną savaitinę valandą abiem klasėms, arba abi
valandas dešimtokams. Esu įsitikinęs, kad sėkmingam algoritminio mąstymo
ugdymui būtinos dvi pamokos per savaitę! Algoritmavimas yra sudėtingesnė
intelekto veikla, nei susipažinimas su kompiuterio valdymu, teksto redaktoriumi,
todėl verta jo mokyti vyresnius moksleivius dešimtokus.
Siūlomo algoritmavimo kurso trukmė 34 valandos. Susipažįstama su pagrindinėmis
algoritmų struktūromis (šakojimu, ciklu, procedūra), kintamaisiais ir parametrais.
Mokiniai atlieka individualias ir grupines užduotis, o dvi kurso pamokos
skiriamos kito dalyko matematikos mokymuisi. Tokiu būdu siūlomas kursas
leidžia mokytojui eksperimentuoti su įvairiomis mokymo formomis, integruoti
informatiką su kitais dalykais.
2. Siūlomo Logo mokymo kurso ypatybės
Individualios ir grupinės Logo užduotys
S.Paperto kūrinys Logo yra kūrybinė terpė, skatinanti mokinius
eksperimentuoti, patiems iškelti sau naujas užduotis. Siekdamas individualizuoti
mokinių darbą, didžiajai daliai temų sudariau po 15 variantų užduočių kortelių.
Namų darbams parinkau užduočių, kurios yra lengvai individualizuojamos.
Kai kurios temos leidžia skirti mokiniams grupines užduotis, atliekamas
keleto pamokų metu. Tokiais atvejais pažymius rašau vienodus visai grupei,
palygindamas grupių darbo rezultatus. Bendradarbiavimo ir konkurencijos
dvasia lemia, kad tokio tipo užduotys yra mokinių labiausiai mėgstamos.
Neturėdamas vadovėlio, teorinę informaciją apie Logo komandas išaiškinu
lentoje. Naudojame nedidelį Logo komandų poaibį, todėl mokiniai užsirašo
informaciją į Logo žinyną dvigubą sąsiuvinio lapą užimančią Logo komandų
lentelę.
Svarbi užduočių rūšis programų skaitymo uždaviniai. Gavę kortelėse
surašytą procedūrą, mokiniai turi nupiešti jos veikimo rezultatą sąsiuvinyje.
Šio tipo užduotys reikalingos, kad mokiniai atitrūktų nuo aklo eksperimentavimo,
išmoktų numatyti komandų veikimo rezultatą iš anksto.
Moksleivių vertinimo būdai
Moksleiviai atlieka individualias užduotis, todėl lengva užfiksuoti
jų pažangą kiekvienos pamokos metu. Nežymiu atliktų užduočių skaičiaus
tik įvadinėse sunkesnių temų pamokose, ar mokiniui atvykus į pamoką po
ligos. Pažymius mokiniai gauna kas 24 pamokas, susumavus surinktų pliusų
skaičių ir palyginus jį su norma (gabesni mokiniai ją viršija 2550 %).
Gabesniems ir geriau pasirengusiems mokiniams skiriu sudėtingesnes užduotis,
todėl tokia vertinimo sistema skatina visus mokinius.
Nerašome kontrolinių darbų į sąsiuvinius ar lapelius, per Logo pamokas
nekviečiu atsakinėti. Mokiniai įpranta dirbti kūrybiškai, išvengia ydingos
mokymosi schemos įsiminiau pakartojau.
Integracija su kitais dalykais ir kitomis informatikos temomis
Dešimtokų matematikos egzamino tema parabolių grafikai yra puiki
medžiaga integruotai matematikos ir informatikos pamokai: praktiniam darbui
Parabolių tyrimas. Ruošdamiesi jam mokiniai susipažįsta su grafikų braižymo
principais, išmoksta naudotis jiems pateiktomis Logo programomis. Darbo
metu jie kompiuteriu eksperimentuoja, tiria parabolės koeficientų įtaką
jos grafikui.
Beje, siūlomas mokymo kursas dėl grafinės Logo prigimties priverčia
mokinius prisiminti ar išmokti visą seką geometrijos temų (formulių): Pitagoro
teoremą; trigonometrines funkcijas; apskritimo ilgio formulę.
Mokant Logo pateikiama kaip faktas 360° teorema iš esmės ji yra
ne kas kita, kaip supaprastinta uždaro kontūro integralo idėja.
Grupinis darbas Šriftai supažindina mokinius su vektorinės grafikos
programomis, šriftų sudarymo ir veikimo principais. Per įvadinę šio darbo
pamoką mokiniams pateikiu informacijos apie kompiuterio šriftų raidą, įvairovę
ir stilių.
Laipsniška pažintis su algoritmavimu
Pamokų planas sudarytas, laikantis tokios Logo konstrukcijų mokymo
schemos:
1) elementarios piešimo komandos,
2) procedūros,
3) kartojimas,
4) parametrai,
5) kintamieji,
6) reiškiniai,
7) reikšmių priskyrimas,
8) reikšmių rodymas ekrane,
9) šakojimas. |
Vaizdi ir interaktyvi Logo sistemos prigimtis leidžia procedūrų ir parametrų
mokyti anksčiau, nei reikšmių priskyrimo ir vaizdavimo ekrane. Analogiškai
su ciklu susipažįstama anksčiau, negu su šakojimu, su parametrais anksčiau,
negu su kintamaisiais.
Toks kelias palengvina algoritmavimo mokymąsi. Kiekvieną naują Logo
elementą mokiniai visų pirma pačiupinėja rankomis, įvykdo komandų eilutėje.
Susipažinę su jo veikimu, savybėmis, mokiniai lengviau įsivaizduoja, kokį
poveikį jis turės, panaudotas Logo programoje (procedūroje), mokosi iš
anksto numatyti procedūros veikimą.
Jei Jus sudomino šis darbas, galite parsisiųsti
jį visą (64 K baitai). |